vertailu
Videoprojektorit 3 000 ?
Teksti ja mittaukset: Mauri Eronen Kuvat: Valmistajat ja Mauri Eronen
? Epson EH-TW9100W
? JVC DLA-X35BL
? Mitsubishi HC9000
? Sony VPL-HW50ES
Tunnelman
luojat
Korkeatasoinen VIDEOPROJEKTORI ja sen luoma hyvä kuva ovat
oleellinen osa elokuvatunnelmaa. Vertailimme neljää vaativaa harrastajaa
houkuttelevaa vaihtoehtoa.
50
Sony
on kirkkain 1100 lumenilla.
Sonylle luvataan lyhyin lampun kestoikä, 3 000 tuntia. Useimmiten himmeämpi tila on kotikäytössä riittävä, ellei kangas ole yli kolme metriä leveä. Tarkkanäköinen voi havaita sen normaalilta katseluetäisyydeltä erityisesti kirkkaissa elementeissä,
kuten tekstityksissä.
Optiikka
Sonyn optiikka rajoittaa eniten asennusmahdollisuuksia. Sen zoom on 1,5-kertainen ja linssinsiirron säätövara on pienin. Epson,
JVC ja Sony ovat vasta hiljan saapuneet kauppoihin.
Samaan ryhmään kuuluva Panasonic PT-AT6000 ehdittiin testaamaan jo tämän vuoden ensimmäisessä
numerossa. Niillä voidaan
siis käyttää 2,35:1-kuvasuhteen kangasta ilman anamorfista linssiä. Mitsun 600/790 lumenia lukuun ottamatta projektorit tuottavat perussäätöjen
jälkeen noin 700 lumenin valotehon himmeässä ja
1000 lumenin tehon lampun kirkkaassa tilassa. Heijastavia mikropeilejä ja väripyörää hyödyntäviä dlp-projektoreita ei tässä vertailussa ole.
Suurin ero tekniikoiden välillä on kontrastisuhteessa ja pikselien täyttöasteessa. Muissa yhteen tilaan
tehty kalibrointi riittää.
Mitsubishi toimitettiin testiin noin 250 tuntia käytetyllä lampulla, joten sen valoteho on mahdollisesti
alhaisempi kuin uutena. Lisäksi alkuperäinen lamppu on joukon halvin, joskin varustelamppuja saattaa löytää selvästi valmistajien
brändäämiä edullisemmin. Vaikka projektori usein
asennetaankin kattoon, on suuresta siirtovarasta suuri hyöty tilapäisasennuksessa.
Mitsubishin 100 prosentin pystysuuntainen siirto
sallii korkeissakin huoneissa tykin asentamisen lähes
kiinni kattoon ja kankaan sijoituksen miellyttävälle
korkeudelle. Kaikki säädöt on mahdollista tehdä kaukosäätimellä, joten hienosäätö onnistuu hyvin kankaan läheltä. Muilla valoteho kasvaa
noin kolmanneksen. Mitsubishin tekniikka ei suinkaan ole vanhentunutta, vaikka se on ollut saatavilla jo pari vuotta.
Sen hinta on kuitenkin nyt vain puolet siitä mitä
markkinoille tullessaan, vuonna 2011.
Epsonin pohjana on kolme lcd-paneelia, muut käyttävät kuvan muodostukseen lcos-tekniikkaa. Eri asetukset
voi myös tallentaa muistipaikkoihin. Sony tuottaa lähes 60 prosenttia enemmän valoa
lampun kirkkaassa tilassa. Epson tulee halvimmaksi. Vertailun ulkopuolelle jäävissä Epsonin R-sarjan projektoreissa lcos on nimetty reflective lcd:ksi.
Sekä lcd- että lcos-paneelit käyttävät nestekiteitä,
mutta lcos-tekniikassa paneelit ovat heijastavia,
lcd:ssä valoa läpäiseviä. Epsonissa kuvan valkotasapaino
ja jossain määrin myös värit muuttuvat lampun tehotilaa vaihdettaessa merkittävästi. Sony ja
Mitsubishi käyttävät lcosista nimeä sxrd, JVC nimitystä d-ila. Epson tarjoaa lyhimmän asennusetäisyyden etäisyyskertoimella
1,2.
JVC ja Mitsubishi sisältävät sähköiset kontrollit optiikan zoomille, tarkennukselle ja siirrolle. vertailu
KOLME projektoreista on tämän vuoden satoa. Mitsubishi ei taivu pituussuunnassa kovin pieniin huoneisiin, sillä se tulee asentaa vähintään 1,6-kertaa kuvan leveyden päähän. Muissa lampputakuu on
vuoden. Sen lampulle ilmoitetaan pisin käyttöikä (5 000 tuntia himmeässä tilassa)
ja myönnetään jopa 3 v/2 000 h toimintatakuu. Mitsubishissa takuun käyttöraja on 500 tuntia, JVC:ssä ja Sonyssä 1 000 tuntia.
Käsittely viivästää
Nykyaikaisissa digitaalisissa näyttölaitteissa kuvan prosessointiin kuluu aikaa. Lcos mahdollistaa suuremman kontrastisuhteen eli mustan ja valkoisen välisen kirkkauseron. 16:9-suhteen elokuvalla kuvakokoa
voi helposti pienentää toinen optiikan muistipaikka
lataamalla.
Sopivasti valoa
Projektorin valotehoa voidaan säätää neljällä tavalla:
lampun tehoa säätämällä, iiriksen eli sulkimen kokoa
muuttamalla ja kankaan gainia tai kokoa vaihtamalla.
Kaikissa neljässä testikoneessa on lampulle kaksi
tehoasetusta. Epsonin 85 prosentin sivusuuntainen
linssinsiirto mahdollistaa projektorin sijoittamisen
selvästi keskilinjalta sivuun. Lcos-projektoreissa pikselin väliin
jää vähemmän käyttämätöntä tilaa kuin lcd-malleissa.
Full HD -tykillä lcd-projektorin pikseliverkon saattaa
nähdä, jos kuva on suuri ja sitä katsoo suhteellisen läheltä. Käsittelyn tuottama viive vaikeuttaa esimerkiksi pelien pelaamista, sillä peliohjaimeen naputellut kontrollit näkyvät ruudulla vasta het-
51
Stewart-kankaalta tehtyjä mittauksia varten asetimme kangaskompensaation off-tilaan
valmistajan suosituksen mukaan.
Erään projektorin harmaasävyjen tasapaino oletusasetuksilla Grandview- (vasemmalla) ja Stewart-valkokankaalla (oikealla). Tässä luokassa vaatimaton kontrasti kuitenkin pudottaa sen sijoitusta vaativan harrastajan silmissä. Koska lähes kaikissa vertailun projektoreissa valkotasapaino on melko
hyvä, kannattaa absoluuttisen tarkkuuden sijaan kiinnittää huomiota siihen, onko
toisto lineaarista. Jos siis mittaustuloksissa luminanssi poikkeaa kaikkien värien osalta samaan suuntaan, voidaan tilannetta parantaa color-säädöllä.
Kontrasti
Jos projektori asennetaan tilaan, jossa
valo pääsee heijastumaan vaaleilta seinä- ja
kattopinnoilta takaisin kankaalle, ovat erot
projektorien välillä hyvin pienet. Laajasti säädettävä optiikka mukautuu hankaliinkin sijoituksiin, ja langaton hdmi-lähetin vähentää johtosotkua.
Sony on hiljaisin ja kuvaltaan luonnollisin ilman kalibrointia.
Sen kuva on myös terävin, sillä Reality Creation -kuvanparannus
toimii hienosti, eikä aiheuta häiriöitä. Mitsubishillä interpoloinnin voimakkuus vaikuttaa käsittelynopeuteen ja on maksimiasennossaan jopa 174 millisekuntia. Kuitenkin,
mitä suurempi osa kuvasta on pimeäsävytteinen, sitä enemmän suurempi kontrasti vakuuttaa, huoneesta riippumatta.
250:1
440:1
ANSI
410:1
Epson
JVC
Mitsubishi
2000:1
On/Off
6000:1
VERTAILULAITTEIDEN suurimmat erot ovat
on/off-kontrastissa eli täysin mustan ja täysin
valkoisen kuvan välisessä kirkkaussuhteessa.
Yksikään niistä ei yllä ansi-kontrastiltaan hyvien dlp-projektoreiden tasolle.
Projektorista saadaan kaikki irti vain, jos
huoneen olosuhteet ovat kunnossa. Elokuvan kirkkaissa päiväkohtauksissa
suuren on/off-kontastin merkitys on pienempi. Väritoisto on suoraan paketistakin hyvä. Lineaariseen virheeseen ihmissilmä sopeutuu
nopeasti, mutta samaan aikaan eri tasoilla erisävyinen kuva häiritsee helpommin.
JVC tarjoaa neljä eri vaihtoehtoa (off/A/B/C) valkotasapainon ja värien kompensoimiseksi käytettävän kankaan perusteella. Kontrastisuhde jättää hieman toivomisen varaa. Eye One Pron heikon tumman pään tarkkuuden
vuoksi mittaus tehtiin saman valmistajan Eye One Display -kolorimetrillä. Tällaista tilannetta kuvastava ANSI-kontrasti on JVC:ssä samalla tasolla muiden vertailun projektorien kanssa.
29000:1
Yhteenveto
mittaustulokset
330:1
ken päästä niiden antamisesta. Muissa liiketoiston sulavoittaminen nostaa viiveen yli 100 millisekuntiin. Valotehon säätöalue iiriksellä on vertailun laajin, ja
pieni kuvaviive takaa parhaimman pelikokemuksen.
Epsonin kalibrointitoiminnot toimivat luotettavimmin, ja sen
harmaasävyjen sekä väritoiston saa säädettyä lähimmäksi referenssejä. Luonnollisinta kuvaa haluavan täytyy kalibroida harmaasävy- ja väritoisto käytettävän kankaan kautta. Sen hyödyntämiseksi huoneen tulee kuitenkin olla vain kotiteatterikäyttöön pyhitetty. Yli
100 millisekuntia kestävä käsittely on jo selvästi havaittavissa.
Mittasimme käsittelyviiveen Leo Bodnar Electronicsin viivetesterillä. Valinta A tekee kuvasta hieman punertavamman, B vihertävämmän ja C sinertävämmän.
Valmistajan nettisivuilla on lista kankaista ja niille sopivin ?Screen adjustment?
-valinta. Olohuonekäyttöön helposti lähestyttävä Sony on
erittäin varteenotettava vaihtoehto.
52
HARMAASÄVYJEN ja värien mittaus tehtiin toistoltaan neutraalilta Stewart Studiotek
130 -valkokankaalta X-Rite Eye One Pro -spektrofotometrillä. Videoprojektorit 3 000 ?
NELJÄLLÄ testatulla projektorilla on omat selvät vahvuutensa,
ja jokainen niistä onnistuu tuottamaan selvästi edullisempia
malleja paremman videoelämyksen. Valinnat on listattu oheisessa taulukossa. Myös Epsonin 160 millisekuntia tuntuu taatusti kuvan ja äänen synkkavirheenä.
2300:1
vertailu
Sony
Kangas vaikuttaa kuvaan
PROJEKTORIN lopullinen kuvanlaatu on aina riippuvainen valkokankaasta. Mitsubishi vastaa kuvasignaaliin nopeimmin 53 millisekunnin viiveellä. Eli, onko punaisen, vihreän ja sinisen osuus suurin piirtein sama
sekä tummilla että kirkkailla sävyillä. Sopivan ääniviiveen asettaminen onnistuu silmä/korvamääräisesti esimerkiksi
Video Essentials -testilevyllä tai ihmisen puhetta seuraamalla. Stereojärjestelmässä viiveen säätäminen ei
ole mahdollista, jolloin näyttölaitteeksi kannattaa valita sellainen, jossa viive on mahdollisimman pieni. Värinhallinnan puute rajoittaa haluttavuutta
vaativimmissa ympäristöissä, mutta kotikäytössä tällä ei ole
juuri merkitystä.
Mitsubishi suoriutuu kaikesta tasaisen varmasti. Tämä on erityisen
selvää, kun kuvan kirkkaustaso on keskimäärin alhainen, kuten yö- ja avaruuskohtauksissa. Jo melko pieni kuvassa esiintyvä kirkas alue vesittää mustan haaleaksi, eikä suuresta kontrastisuhteesta ole enää niin suurta hyötyä. Sitä seuraava kolmikko tulee tasaisena rintamana, ja niillä
on houkuttelevia ominaisuuksia.
Pelkästään subjektiivisesti arvioituna JVC on kuvaltaan
vaikuttavin, mikä johtuu sen huikeasta kontrastista. Kokonaisuutena JVC on vaikuttava ja tasapainoisin, joten se saavuttaa ansaitun testivoiton. Kuva on perusasetuksilla aavistuksen sinertävä,
mutta kangaskompensoinnin jälkeen valkotasapaino on selvästi neutraalimpi. Sen mustan
taso on hyvä, mutta väriavaruutta ei saa aivan sovitettua standardeihin. Vakiona tulos
ei ole valkotasapainon suhteen yhtä hyvä kuin muissa, joten
käyttöönotto vaatii tavallista enemmän perehtymistä. Paremmissa X75- ja X95-malleissa vaihtoehtoja on jopa 105.
Kokeilimme toimintoa Grandviewn valmistamalla valkoisella mattakankaalla, jolle
JVC suosittelee korjausasetusta A. Sen huikea, lähes
30 000:1 kontrastisuhde ja sen iiriksellä monipuolisesti säädettävä valoteho tuottavat
erinomaisen mustan tason jopa pienellä valkokankaalla.
Kun JVC:n laukaisee tulille muiden projektorien jälkeen, tuntuu kuin kuvan edestä olisi
poistettu harmaa harso. Pahimmassa tapauksessa pitkä viive tuntuu jo työpöydällä hiiren hitaassa reagoinnissa, kun näyttölaite on kytketty tietokoneeseen.
Normaalissa kotiteatterikäytössä viiveen merkitys
ei ole suuri, sillä ääntä voidaan vastaavasti viivästää
kotiteatterivahvistimessa. Jos kotiteatterin valaistus on täysin kontrolloitavissa, ja huoneen seinät ovat tummapintaiset,
pääsee JVC oikeuksiinsa. Mittaustarkkuuden parantamiseksi erityisesti tummassa päässä heijastettu kuva oli leveydeltään alle metrin.
Lamppu on kaikissa esitetyissä mittauksissa himmeämmässä tilassa.
Kontrasti- ja gammamittaukset tehtiin heijastamalla kuva mustalle kankaalle ja mittaamalla valoteho suoraan projektorilta. Sensorin edessä oli mittausten aikana diffuusori.
Projektoreista haettiin luonnollisinta kuvaa tarjoavat esiasetukset kuvatilalle, värilämpötilalle, väriavaruudelle ja gammalle. Koska valkotasapaino riippuu voimakkaasti
heijastuspinnasta, ei mittaustuloksista voi päätellä sen hyvyyttä lopullisessa käytössä.
Lisäksi erot voivat olla suuria samankin projektorimallin eri yksilöiden välillä.. Näyttölaitteen color-säätö vaikuttaa
pää- ja välivärien kirkkauteen eli luminanssiin. Sekin on merkittävästi suurempi
kuin tietokonekäyttöön tarkoitetuissa monitoreissa,
joissa päästään usein alle 30 millisekunnin arvoihin.
Epson ja Sony asettuvat 60 ja 70 millisekunnin väliin,
ja JVC:llä käsittelyssä kestää reilut 80 millisekuntia.
Sonyn Motion Enhancer -interpolointi ei kasvata
kuvaviivettä lainkaan. Suoritimme mittauksen
myös liikeinterpolointi päälle kytkettynä.
Elokuville parhaiten sopivassa tilassa, liikeinterpolointi pois kytkettynä viiveissä ei ole suuria eroja. Lisäksi
projektorien kirkkaus- ja kontrastisäätö asetettiin kohdalleen ennen mittauksia.
Yhdessäkään projektorissa ei ole värisäätöä helpottavaa, yksittäisiä värikanavia esittäviä
tiloja, joten värisäätö jätettiin vakioasetukseensa. Se syöttää projektorille 1080p60signaalin hdmi-liitännästä ja laskee kuvaketjun viiveen fotosensorin avulla. Kuva on neutraali ilman säätämistä, ja
valkotasapainoon vaikuttava kangaskompensaatio on nerokas keksintö
Luminanssin poikkeama rec709-referenssistä on esitetty
omassa kuvassaan.
Liian saturoitunut väri vaikuttaa räikeältä, ja se
näkyy värikolmion pinta-alan kasvuna. Sonyssa
on vain tummiin ja kirkkaisiin sävyihin vaikuttavat
bias- ja gain-säädöt. Mitsubishi on sävyiltään tarkempi, mutta
JVC DLA-X35
Mitsubishi HC9000
siinä valkoinen on aavistuksen vihertävä ja keskisävyt syaanit. Sonyn rcp-värinhallinta ei toimi riittävän hyvin, jotta tarkka ka-
JVC DLA-X35
Mitsubishi HC9000
librointi olisi mahdollista.
Mitsubishissä värien tarkkuutta heikentää vihreän selvästi liian suuri saturaatio. Mittaustulokset on ilmaistu ympyröinä, rec709-referenssi neliöin. Sonyn kesEpson EH-TW9100W
kimääräinen virhe eli delta e (1974) on välillä 20?
100 % vain 2,0. Liian suurella gamman arvolla kuva voi vaikuttaa tukkoiselta. Mitsubishissä mikään esivalinta ei tuota
suurempaa gamman arvoa kuin 1,8, mutta gamma
on tasainen. Kuvaaja kertoo punaisen, vihreän ja sinisen suhteellisen osuuden verrattuna D65referenssiin, jota elokuvien masteroinnissa käytetään. JVC:ssä, Mitsubishissä ja Sonyssä lampun tehoasetus muuttaa harmaasävyjä
vain vähän.
Sony VPL-HW50ES
Gamma
GAMMA kertoo kuvan eri kirkkausasteiden väliset
pykälät. Kuvassa on syaani vivahde, joka
voimistuu tummiin sävyihin mentäessä. Virhe on tauluEpson EH-TW9100W
kossa ilmoitettu delta e 1994 -arvona.
Epson on pää- ja välivärien tarkkuudeltaan paras
suoraan paketista. Esiasetuksista gamma 2.4 tuottaa
parhaimman tuloksen.
Sony VPL-HW50ES
Väritoisto
VÄREILLÄ on kolme ominaisuutta, luminanssi
(brightness), sävy (hue) ja syvyys (saturaatio). Virhettä on lähes mahdoton erottaa kalibroidusta ilman vertailukohtaa. Saturaation väliportaissa on kuitenkin
ryhmän eniten heittoa, eikä niihin voi vaikuttaa.
Sony on luminanssin tarkkuudeltaan heikompi,
mutta sävyt ja syvyys on erinomainen. Parhaan tuloksen saamiseksi JVC:ssä
JVC DLA-X35
Mitsubishi HC9000
täytyy mennä gamman monipistekalibrointiin ja valita pohjaksi arvo 2,4. vertailu
Harmaasävyt
HARMAASÄVYJEN tasapaino on mitattu viiden
prosentin portain. CIEvärikartassa näistä näkyvät sävy ja syvyys. Täysin valokontrolloidussa ja seinäpinnoiltaan mustassa huoneessa gamma 2,4 on suositeltava, mutta käytänEpson EH-TW9100W
nössä arvo 2,2 on tumman pään erottelun kannalta
järkevä kompromissi realistisessa ympäristössä.
Epson tuottaa tasaisimman gamman kalibroimatta. Sony on ainoa, jossa ei ole gamman monipistekorjausta. JVC:n arvo
3,5 on sekin erinomainen.
Epsonin harmaasävyjen toisto ennen kalibrointia
on melko kehno. Tällöinkin kuva on liian kirkas
keskisävyillä ja aavistuksen tumma tummimmilla
sävyillä. CIE-kartassa on myös ilmaistu saturaatio 25, 50 ja 75 prosentin tasoilla. Sinisen liian korkea kirkkaus korjautuu helposti ryhmän parhaiten toimivalla värienhallinnalla. Myös saturaation väliportaat ovat erinomaiset. Yleiskielessä tätä kutsutaan myös 6500K-värilämpötilaksi. Värinhallinnasta huolimatta kalibrointi ei onnistu tarkasti.
JVC on väritoistoltaan melko hyvä, mutta vihreän
saturaation ja punaisen luminanssin vaje on selvä.
JVC:ssä ei ole värinhallintaa.
Sony VPL-HW50ES
53. Virhe on kuitenkin selvästi lineaarisempi ja siten vähemmän häiritsevä.
Sonyä lukuun ottamatta harmaasävyt voi kalibroida monipisteisen gammasäädön kautta. Seuraavan sivun taulukossa virhe on
ilmoitettu delta e 1974 -arvona.
JVC ja Sony tuottavat suoraan paketista neutraalit harmaat lähes koko kirkkausalueella. Luminanssi on
kaikkien värien osalta liki täydellinen, minkä ansiosta kuva näyttää varsin luonnolliselta. Jos gamman arvo on alhainen, toistuvat
keskisävyt liian haaleina. Lampun
kirkkaassa tilassa toisto on neutraalimpi, hieman
sinertävä
kuvan korkeus)
Motorisoitu optiikka
Optiikan muistipaikat
Lamppu
Tyyppi
Ilmoitettu elinikä (normal/eko)
Varalampun hinta
Tunnin katselun hinta (normal/eko)
Lampputakuu
Vaihto katossa
Kuvasäädöt
Harmaasävyjen kalibrointi
Värinhallinta (CMS)
Gammasäätö
Iiriksen käsisäätö
Dynaaminen iiris
Muuta
Valikot projektorista
Liikeinterpolointi
Ohjausportti
Triggeri (12 V)
HDMI-kaapeli
3D-lasit (kpl)
Kaiutin
Langaton hdmi
Muuta
JVC
DLA-X35
3 100 ?
LCOS
1920x1080
?
45,5 x 17,9 x 47,2 cm
14,9 kg
24 kk
www.hedcom.fi
www.jvc.co.uk
Mitsubishi
HC9000
2 995 ?
LCOS
1920x1080
?
48,2 x 21,5 x 53 cm
14,5 kg
24 kk
www.noretronesitystekniikka.fi
www.mitsubishi-presentations.com
Sony
VPL-HW50ES
3 200 ?
LCOS
1920x1080
?
40,7 x 17,9 x 46,4 cm
10 kg
36 kk
www.sony.fi
?
?
?
?
-
?
?
?
-
?
?
?
?
?
-
?
?
?
-
2,1x
1,2?2,6x
±82/±85 %
41 %
-
2,0x
1,4?2,8x
±80/±34 %
40 %
?
?
1,8x
1,58?2,86
±100/±45 %
50 %
?
?
1,5x
1,4?2,1x
±71/±25 %
35 %
-
UHE 230 W
4000/5000 h
300 ?
7,5/6 senttiä
36 kk/2000 h
?
UHP 230 W
-/4000 h
399 ?
10 senttiä
12 kk/1000 h
?
UHP 230 W
2000/4000 h
443 ?
22/11 senttiä
12 kk/500 h
?
UHP 200 W
2000/3000 h
335 ?
17/11 senttiä
12 kk/1000 h
?
bias+gain
3d
9p
?
bias+gain+12p
12p
16 pykälää
-
bias+gain+15p
3d
15p
19 pykälää
-
bias+gain
3d
12 esivalintaa
100 pykälää
?
?
?
rs232
?
2
?
?
?
rs232, ethernet
?
lisävaruste
iOS-kaukosäätö
?
?
rs232
?
1
-
?
?
rs232
1
-
mittaustulokset
pisteet
Epson
Epson
Käytetty kuvatila
Värilämpötilan esiasetus
Väriavaruuden esiasetus
Gamman esiasetus
On/off-kontrasti
ANSI-kontrasti
Valoteho (eco/normal) (1
Harmaasävyjen DeltaE
20-100 % (keskiarvo)
Värien DeltaE (keskiarvo)
Värisaturaation DeltaE
25/50/75 % (keskiarvo)
Värien luminanssivirhe
(keskiarvo)
Värien tarkka kalibrointi
mahdollista
Kuvan käsittelyviive
(1080p60) (2
Toimiva 1080p24-toisto
JVC
Mitsubishi
Sony
Natural
7000K
HDTV
2.3
2 300:1
330:1
720/930
Film
7000K
Standard
Custom 2.4
29 000:1
410:1
450-760/590-1000
Cinema
6500K
Cinema filter
Cinema
6 000:1
440:1
44-600/58-790 lm
Reference
D65
Color Space 1
2.4
2 000:1
250:1
330-700/510-1100 lm
12,2
3,5
9,2
2,0
2,1
3,6
4,6
2,6
4,6
3,3
4,5
1,5
5,1 %
9,1 %
1,7 %
7,2 %
?
-
-
-
67/160 ms
84/101 ms
52/115/174 ms
63/60 ms
?
?
?
?
JVC:n, Mitsubishin ja Sonyn käsin säädettävällä iiriksellä valotehoa voi muokata
2)
Kuvan esittämiseen kuluva viive liikeinterpolointi pois kytkettynä ja eri tiloissa
1)
54
Kuva (70 %)
Säädöt (20 %)
Ominaisuudet ja
käyttö (20 %)
Yhteensä (100 %)
JVC
8,5
8
9,5
8
Mitsu
bishi
9
8
Sony
8,5
7
8,5
9
9
8
8,4
9,1
8,8
8,1
Kuinka teen
television tai
projektorin
perusasetukset?
Lue artikkeli
nettisivuiltamme
www.hifimaailma.fi/
artikkelit.php. vertailu
Videoprojektorit 3 000 ?
ominaisuudet
Epson
EH-TW9100W
3 280 ?
LCD
1920x1080
?
46,6 x 15,6 x 39,6 cm
8,6 kg
24 kk
www.epson.fi
Hinta
Tekniikka
Tarkkuus
3D
Mitat (lxkxs)
Massa
Takuu
Lisätietoja
Kuvatulot
HDMI
DVI
VGA
Komponentti
S-video
Komposiitti
USB
Optiikka
Zoom
Heittoetäisyys (1
Linssinsiirto (P/V)
Linssin pystyoffset (vrt
Harmaasävyt ovat neutraalit, ja projektorissa on neljä esivalintaa eri kankaille. Käsin säädettävän iiriksen ansiosta valotehoa voi muokata mieleisekseen ja eri ympäristöihin sopivaksi. Siinä on säädöiltään monipuolinen optiikka, jonka ohjaus
tapahtuu kaukosäätimellä. On/off-kontrastikin on erittäin hyvä.
Iiriksen säätöalue on huikea, ja kuvan saa tarvittaessa sopivalle tasolle hyvinkin pienellä kankaalla. Lyhyin heittoetäisyys on ryhmän pisin, joten projektori tarvitsee tilaa
pituussuunnassa.
Valopolkuun ja linssiin on eittämättä panostettu, sillä Mitsubishin
ansi-kontrasti on joukon paras. Optiikka on laadukas ja kaukosäätämällä ohjattavissa. Käyttöiän ennusteen
mukainen tuntihinta on kuitenkin kohtuullinen, mutta lampun takuu
on lyhyt. Arvokkuus näkyy myös
lampun hinnassa, joka on vertailun korkein. Värien luminanssien tarkat arvot tekevät kuvasta
neutraalin. Tietyillä kirkkausasteilla kuvassa näkyy välkyntää, mutta ilmiön huomaa elokuvaa katsoessa vain harvoin. Kuvankäsittelyviive ilman liikeinterpolointia on joukon lyhyin.
Väriavaruutta ei saa aivan sovitettua rec709-referenssiin, mutta
keskimääräinen virhe on vihreän osalta laajemmassa cinema filter -tilassa melko pieni. Väreissä
on hieman parantamisen varaa, eikä kalibrointimahdollisuutta ole.
Kokonaisuutena kuva on ryhmän paras, vaikka täysin referenssitasoiseksi toistoa ei voikaan säätää.
info
Hinta:
3 100 ?
Lisätietoja: www.hedcom.fi
? Erinomainen mustan taso
? Harmaasävyjen tarkkuus
? Kangaskompensointi
? Motorisoitu optiikka
? Käsin säädettävä iiris
? Hyvä iOS-kaukosäädin
? Kuvan välkkyminen keskisävyillä
? Lievä värivirhe
? Ei värien kalibrointia
?????
Mitsubishi
HC9000
MASSIIVINEN Mitsubishi tuntuu pykälää muuta joukkoa kalliimmalta ja herättää olemuksellaan luottamusta. Kuvassa on syvyyttä ja kolmiulotteisuutta, mikä parantaa elämystä varsinkin tummissa kohtauksissa. Kaikki komennot menevät perille myös iPhone-kaukosäätimestä.
DLA-X35B tuottaa huikean kontrastin. Värienhallinnalla lopputulosta ei saa kalibroitua halutuksi.
info
Hinta:
2 995 ?
Lisätietoja: www.noretron
esitystekniikka.fi
? Hyvä kontrasti
? Hyvät säädöt gammalle ja harmaille
? Laaja-alainen iirissäätö
? Laadukas rakenne
? Harmaasävyjen virhe
kalibroimattomana
? Värikalibroinnin ongelmat
? Lampun takuu ja hinta
55. vertailu
?????
JVC
DLA-X35B
?????
testivoittaja
SUURIKOKOINEN JVC on laadukkaasti rakennettu ja käyntiääneltään
hiljainen
Itse projektorin takuu on pitkä, kolme vuotta.
Sonyn harmaasävy- ja väritoisto kalibroimattomana on ryhmän kärkeä. Terävöitystoiminto toimii joukon parhaiten, ja se onnistuu lisäämään kuvaan
yksityiskohtia ilman lieveilmiöitä.
Kontrastisuhde on melko vaatimaton, mutta kuva on levollinen ja
neutraali. Sony tuottaa suoraan paketista erittäin hyvän kuvan tilaan, jonka valaistusta ei voi täysin hallita.
info
Hinta:
3 280 ?
Lisätietoja: www.epson.fi
? Tarkka väritoisto
? Toimiva värikalibrointi
? Langaton hdmi
? Edulliset käyttökustannukset
? Pitkä lampputakuu
? Joustava optiikka
? Keskinkertainen kontrasti
? Ei käsikäyttöistä iiristä
? Harmaasävyjen epätarkkuus vakiona
? Lampun teho vaikuttaa
värilämpötilaan
56
info
Hinta:
3 200 ?
Lisätietoja: www.sony.fi
? Lähes äänetön
? Tarkat harmaasävyt ja värit
? Käsin säädettävä iiris
? Paljon valotehoa
? Toimiva terävöitystoiminto
? Puutteelliset kalibrointitoiminnot
? Keskinkertainen kontrasti. Lampun himmeässä tilassa käyntiääntä on
vaikea kuulla hiljaisessakin ympäristössä. Lineaarisen toiston ansiosta monipisteisen valkotasapainosäädön puute ei ole suuri ongelma. Äänekäs iiris on automaattisesti kuvaan mukautuva, eikä sitä voi säätää käsin.
Kalibroimattomana harmaasävyt ovat selvästi sinivihreät, mutta
värit ovat tarkat. Kehnosti toimiva värinhallinta ei kykene kohtuullisen pienen luminanssivirheen korjaamiseen. Värikalibrointi toimii ryhmän parhaiten, joten
osaava harrastaja saa Epsonin kuvasta referenssejä hyvin mukailevan.
ERITTÄIN siististi kiiltävällä pinnalla viimeistelty Sony on selvällä
marginaalilla hiljaisin. Jos 3 000 tunnin käyttöikäennuste pitää paikkansa, tulee Sonyn lampulle eniten hintaa tunnille. Lampun kirkkaassa tilassa
valotehoa on vertailun eniten. Objektiivin zoomin ja siirron säätövara on ryhmän kapein. Lampun tehokkaammassa tilassa valkotasapaino
muuttuu selvästi. Hiljainen projektori on myös ainoa,
jonka mukana tulee kaksi paria 3d-laseja.
Kontrastisuhde on vain keskinkertainen, ja pienellä kuvakoolla
kannattaakin käyttää harmaata kangasta. vertailu
Videoprojektorit 3 000 ?
?????
?????
Epson
EH-TW9100W
Sony
VPL-HW50ES
LUOKASSAAN kompaktin Epsonin erikoisuus on langaton hdmi-lähetin, joka toimii häviöttömästi